Meer dan een beroep

Voor de maand DECEMBER, is de intentie van de Paus:
Laten we bidden voor de catechisten, opgeroepen om het Woord van God te verkondigen – dat zij ervan getuigen met moed, creativiteit en met de kracht van de Heilige Geest.
Catechisten zijn verantwoordelijk voor de eerste verkondiging. Ten eerste omdat zij in de tijd de eersten zijn om te verkondigen. Maar ook omdat het gaat over de verkondiging van wat centraal staat in
  ons leven: de verkondiging van ons geloof.
 
Sluit je in deze maand aan bij de gebeden van de Heilige Vader en van miljoenen christenen over de hele wereld, en gedenk in het bijzonder de catechisten die jijzelf gedurende jouw leven hebt mogen ontmoeten.
Catechist zijn is meer dan een beroep. Het is iets dat je hele persoon en je hele leven aangaat. Het is proberen te leven met Jezus in het middelpunt, zijn blik op ons te laten rusten. Het betekent getuige zijn van de verkondiging van God die mens geworden is en de uitnodiging aanvaarden om de eerste verkondiging van het geloof te doen voor hen die aan ons zijn toevertrouwd. In een boodschap gericht aan de deelnemers van een conferentie over catechese in september 2018, zei paus Franciscus:
 
"Vaak zien wij niet de kracht van de genade die, ook doorheen onze woorden, onze gesprekspartners diep raakt en hen zo vormt dat zij de liefde van God kunnen ontdekken. De catechist is geen leraar of professor die in de eerste plaats les wil geven. Catechese is geen onderwijs; catechese is het doorgeven van een ervaring en het getuigenis van een geloof dat de harten verlicht, omdat het opent op het verlangen Christus te ontmoeten".
Voor zowel de catechist als de gecatechiseerden kan het beeld van de "les" erg aantrekkelijk zijn... Het reduceren van catechese tot theoretische kennis en concepten. Maar catechese is een ervaring... het is een levende ervaring. Paus Franciscus vertelt ons dat een van de volgelingen van Franciscus van Assisi hem dringend verzocht hem te leren preken. Franciscus antwoordde hem:

 "Broeder, wanneer wij de zieken bezoeken, de kinderen helpen en de armen te eten geven, zijn wij reeds aan het prediken".
 
Jezus was creatief en paste zich aan aan de mensen die Hij ontmoette, om zo Gods liefde dichter bij hen te brengen. Dit moet ook de houding zijn van de catechist: zich creatief aanpassen, indachtig de stijl van Jezus. De boodschap is altijd dezelfde, want God verandert niet. Maar in Hem is alles vernieuwd. De creatieve zoektocht om Jezus bekend te maken hoeft niet gepaard te gaan met angst, want God vergezelt ons in deze taak. Hij is nu al aanwezig en werkzaam in de mensen en daar wacht Hij op ons.
De rol van catechisten in ons geestelijk leven gaat een stuk verder dan wat wij kunnen herkennen. In dankbaarheid voor hun getuigenis en aanwezigheid in jouw leven en in dat van zovele anderen, kan je je nu aansluiten aan bij de Heilige Vader en bidden voor de catechisten van de hele wereld, dat zij met moed en creativiteit mogen getuigen van het Woord, met de kracht van de Heilige Geest.
Heer God,
alles wat ik heb,
alles wat ik ben,
alles wat ik doe,
bied ik U aan.
Kom en vervul mijn dag.
Schenk mij uw Geest,
dat in mijn denken,
spreken en handelen,
iets van uw stille aanwezigheid mag doorbreken.
Laat me niet enkel voor mezelf leven,
maar zoals Jezus,
verbonden met U
en gegeven aan mensen.
in gemeenschap met mijn broeders en zusters in dit Wereldwijde Gebedsnetwerk.
Met Maria, bied ik U mijn dag aan
voor de zending van de Kerk
en de gebedsintentie van de paus voor deze maand.
Eer aan de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Zoals het was in het begin, en nu en altijd,
en in de eeuwen der eeuwen. Amen.
Wil je meer weten over het Gebedsnetwerk van de Paus of wil je de maandelijkse video met de Paus bekijken, surf dan naar www.biddenmetdepaus.org.