Vallen en opstaan

Bij het begin van deze gebedstijd probeer ik even los te laten waar ik mee bezig ben. Ik maak het stil in mezelf. Als dit moeilijk is, kan ik God vragen dat Hij me helpt om stil te worden en in zijn aanwezigheid te komen.
Vanuit de stilte vraag ik God de volgende genade: dat ik mag groeien in dankbaarheid, vertrouwen en innerlijke vrijheid.
We lezen enkele verzen uit psalm 91
Geloof en vertrouwen gaan hand in hand. Door het hele Oude Testament heen lees je dat Israël, met vallen en opstaan, groeit in vertrouwen in God: dat Hij hen liefheeft en voor hen zorgt. Altijd, wat er ook gebeurt. De voortdurende, biddende terugblik doet het Joodse volk ontdekken dat God trouw is en dat Hij zijn geliefde mensen steeds weer redt.
De psalmist zingt over een God die actief zorgdraagt voor wie zich tot Hem richt. Herken je die ervaring? Zo ja, welke vorm neemt ze bij jou aan?
Vertrouw jij op God? Zo ja, hoe groot is jouw vertrouwen in Hem?
Wat of wie heeft jou in je leven doen groeien in vertrouwen? Wat of wie heeft jouw vertrouwen op de proef gesteld?
Je komt nu aan het einde van deze gebedspodcast. Richt je tot slot even tot God. Of misschien tot Jezus of tot Gods Geest. Vraag Hem of vertel Hem wat er nu spontaan bij jou naar boven komt. Doe het op een gemoedelijke toon.
Eer aan de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Zoals het was in het begin, en nu en altijd. En in de eeuwen der eeuwen, amen.