Oogsten

Bij het begin van deze laatste gebedstijd in het gebedstraject met de psalmen ga ik, gewoontegetrouw, opnieuw de stilte in. Ik laat los waar ik mee bezig ben en probeer tot rust te komen. Zowel met mijn geest als met mijn lichaam.
Ik vraag aan God dat Hij me de genade geeft terug te blikken op de voorbije retraite. Om na te gaan hoe Hij doorheen deze 21 podcasts tot mij gesproken heeft en wat ik gehoord en gevoeld heb.
Terugblikken is verdiepen Terugblikken is oogsten. Als je terugblikt pluk je de vruchten van wat je de voorbije tijd gegeven is. In deze gebedstijden met de psalmen heb je een heel traject afgelegd
Heb je iets bijgeleerd over je eigen wijze van bidden? Wat helpt jou om tot stilte te komen? Wat maakt dat jij beter kan luisteren naar het Woord van God?
Wat heeft je hoe geraakt tijdens het bidden met deze podcasts? Wat heb je ontdekt over God of Jezus? Ben je dichter bij hen gekomen?
Is er iets dat je meeneemt uit deze retraite, iets dat je duidelijker is geworden: een inzicht of een verlangen, iets wat je anders, meer of net minder zou willen doen, een rode draad in je leven die je nu helderder ziet?
Je bent nu aan het einde gekomen van deze terugblik en dus ook aan het einde van de retraite met de psalmen. Richt je tot slot nog even tot God. Of misschien tot Jezus of tot Gods Geest. Vraag Hem of vertel Hem wat er nu spontaan bij jou naar boven komt. Doe het op een gemoedelijke toon.
Eer aan de Vader, en de Zoon en de Heilige Geest. Zoals het was in het begin, en nu en altijd. En in de eeuwen der eeuwen amen
Deze podcastretraite is een coproductie van Bidden Onderweg en het Nederlands-Vlaams Bijbelgenootschap. Ze is geschreven door jezuïet Nikolaas Sintobin. De volledige tekst vind je in de NBV21 uitgave genaamd: Psalmen, met 21 gebedsmomenten, verkrijgbaar via je favoriete boekhandel en via shop.bijbelgenootschap.nl.