Door crises heen

Voor de maand augustus is de gebedsintentie van de Paus: Voor kleine ondernemingen.
Laten we bidden voor de kleine en middelgrote ondernemingen; mogen zij midden in de economische en sociale crisis manieren vinden om door te gaan en hun gemeenschap te dienen.
Deze maand augustus stelt de Heilige Vader je voor de vele gezinnen die in een kwetsbare situatie leven, een situatie die nog verergerd wordt door de economische en sociale crisis, in je hart op te nemen. Franciscus vraagt de hele Kerk om de pijn van kleine en middelgrote ondernemers ter harte te nemen, zodat zij kunnen volharden en trouw kunnen zijn aan gerechtigheid. Doe je mee met het gebed van de Heilige Vader?
In september 2020 schetste paus Franciscus een gemeenschappelijke uitweg uit de crisis. Luister naar zijn woorden:
"Om beter uit een crisis als deze te komen, (...) is ieder van ons geroepen zijn deel van de verantwoordelijkheid op zich te nemen, dat wil zeggen verantwoordelijkheid te delen. Wij moeten niet alleen als individu reageren, maar ook vanuit de groep waartoe wij behoren, vanuit de rol die wij in de samenleving spelen, vanuit onze principes en, als wij gelovig zijn, vanuit ons geloof in God.
Ofwel werken we samen om de crisis te boven te komen, op alle niveaus van de samenleving, ofwel zullen we dat nooit doen. Een uitweg uit de crisis betekent niet dat de huidige situaties moeten worden aangepast om ze wat rechtvaardiger te laten lijken. Uit de crisis komen betekent verandering, en echte verandering wordt mogelijk gemaakt door iedereen, door alle mensen die het volk vormen. Door alle beroepen, iedereen. En allemaal samen, allemaal in gemeenschap."
In deze tijd, die wordt gekenmerkt door de uitdagingen die voortkomen uit de crisis, vraagt Paus Franciscus om te bidden voor hen die worstelen om hun kleine bedrijfjes overeind te houden. Neem deze zusters en broeders op in je hart. Vraag de Heer om de genade van empathie.
Het Evangelie is altijd moeilijk toe te passen. En nog meer in de harde context van de zakenwereld waar concurrentie en winst te vaak tot goden worden verheven. Alle acties hebben een sociale impact, en de sluiting van een bedrijf is, niet alleen het einde van een of meer dromen, maar een schipbreuk. Bid dat kleine en middelgrote ondernemers ontdekken hoe ze hun eigen kruis kunnen dragen met aandacht voor gerechtigheid en dat ze bij anderen steun kunnen vinden.
In deze maand augustus, sluiten we ons aan bij paus Franciscus en christenen over de hele wereld en bidden we voor kleine en middelgrote ondernemers.
Heer God,
alles wat ik heb,
alles wat ik ben,
alles wat ik doe,
bied ik U aan.
Kom en vervul mijn dag.
Schenk mij uw Geest,
dat in mijn denken,
spreken en handelen,
iets van uw stille aanwezigheid mag doorbreken.
Laat me niet enkel voor mezelf leven,
maar zoals Jezus,
verbonden met U
en gegeven aan mensen.
in gemeenschap met mijn broeders en zusters in dit Wereldwijde Gebedsnetwerk.
Met Maria, bied ik U mijn dag aan
voor de zending van de Kerk
en de gebedsintentie van de paus voor deze maand.
Eer aan de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Zoals het was in het begin, en nu en altijd,
en in de eeuwen der eeuwen. Amen.
Wil je meer weten over het Gebedsnetwerk van de Paus of wil je de maandelijkse video met de Paus bekijken, surf dan naar www.biddenmetdepaus.org.