Open voor iedereen

Voor de maand oktober is de gebedsintentie van de Paus: Voor een Kerk die openstaat voor iedereen
Bidden we voor de Kerk: altijd trouw aan en moedig in de verkondiging van het Evangelie. Dat zij een gemeenschap mag zijn van solidariteit, broederschap en gastvrijheid; in een sfeer van synodaliteit.
Paus Franciscus droomt van een Kerk die alle mensen omvat, die een thuis is voor iedereen, die in staat is om naar de grenzen te gaan, bruggen te slaan en risico's te nemen. Een Kerk die in haar benadering diep getekend is door de wijze waarop Jezus erop uittrekt om mensen te ontmoeten.

Bid samen met de Heilige Vader en bid voor de Kerk.
Tijdens de openings-eucharistieviering van de synode over synodaliteit in oktober 2021 nodigde paus Franciscus de Kerk uit om stappen te zetten die ontmoeting, luisteren en onderscheidingsvermogen bevorderen. Luister naar zijn woorden:

"Synode houden betekent op dezelfde weg lopen. De Heer is beschikbaar voor de ontmoeting. Niets laat Hem onverschillig, Hij is gepassioneerd over alles. Het kijken naar gezichten, het kruisen van blikken, het delen van elkaars verhalen: dat is de nabijheid van Jezus. Het Evangelie staat vol van ontmoetingen met Christus die verkwikkend en genezend zijn. Ook wij zijn geroepen om experts te worden in de kunst van de ontmoeting. Als we luisteren met ons hart, voelt de ander zich welkom, niet veroordeeld, vrij om zijn of haar ervaring en spirituele reis te delen. Wanneer wij de dialoog aangaan, stellen wij onszelf in vraag, beginnen wij aan een reis en uiteindelijk zijn wij niet meer dezelfde als voorheen, wij veranderen.
De synode is een reis van geestelijke onderscheiding, van onderscheiding met de hele Kerk.
De ontmoeting met de ander, precies zoals hij is en zoals hij is, is een grote uitdaging. Het vergt tijd, openheid, respect en zorg. Jezus, in zijn ontmoetingen, heeft geen haast. Jezus besluit om echt aanwezig te zijn voor elke persoon, effectief aanwezig voor elke persoon, luisterend met mededogen. Laat een van deze ontmoetingen van Jezus niet in je verbeelding voor je ogen en in je hart komen, en stel je voor dat jij daar ook bent. Wat valt je op aan die ontmoeting van Jezus?
De ontmoeting met anderen in ons eigen leven beleven op de manier van Jezus impliceert openheid voor iedereen. Breng een persoon die je onlangs hebt ontmoet naar je hart Iemand die ontgoocheld is door de Kerk. Of misschien ben jij degene die deze teleurstelling voelt. Praat met Jezus over die ontmoeting of je teleurstelling. Vraag Jezus om je zijn licht te geven zodat jij op jouw beurt een licht kan zijn van de Kerk en voor de Kerk.
We sluiten deze tijd van ontmoeting met Jezus af met een ogenblik van dank voor de synodale reis die wij als Kerk maken.
Verenig je met paus Franciscus in dit gebed om God je doen en laten van deze dag biddend aan te bieden.
Heer God,

alles wat ik heb,

alles wat ik ben,

alles wat ik doe,

bied ik U aan.
Kom en vervul mijn dag.
Schenk mij uw Geest,

dat in mijn denken,

spreken en handelen,

iets van uw stille aanwezigheid mag doorbreken.
Laat me niet enkel voor mezelf leven,

maar zoals Jezus,

verbonden met U

en gegeven aan mensen.
In gemeenschap met mijn broeders en zusters in dit Wereldwijde Gebedsnetwerk.
Met Maria, bied ik U mijn dag aan
voor de zending van de Kerk
en de gebedsintentie van de paus voor deze maand.
Eer aan de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Zoals het was in het begin, en nu en altijd,
en in de eeuwen der eeuwen. Amen.
Wil je meer weten over het Gebedsnetwerk van de Paus of wil je de maandelijkse video met de Paus bekijken, surf dan naar www.biddenmetdepaus.org.