Voor kinderen die lijden.

Voor de maand november is de gebedsintentie van de Paus: Voor kinderen die lijden.

Laten we bidden voor kinderen die lijden, in het bijzonder daklozen, wezen en oorlogsslachtoffers. Moge hun toegang tot onderwijs en de mogelijkheid tot genegenheid binnen hun familie worden gewaarborgd.
De kindertijd is de tijd waarin we in de eerste plaats leren: leren liefhebben en bemind worden; leren vertrouwen en ons toevertrouwen; leren dromen en glimlachen. Maar miljoenen kinderen over de hele wereld groeien nog steeds op in een omgeving die gedomineerd wordt door lijden, en blijven verstoken van deze ervaringen.

Bid deze maand samen met paus Franciscus en zijn Wereldgebedsnetwerk voor kinderen die lijden.
In een boek waarin hij vragen van kinderen beantwoordt, vraagt een van hen aan paus Franciscus wat hij zou doen als hij een wonder kon verrichten. Hier is het antwoord van de paus:

"Beste William, ik zou de kinderen genezen. Ik kan nog steeds niet begrijpen waarom kinderen lijden. Voor mij is het een mysterie. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen. Ik vraag het me af. Ik bid over deze vraag: waarom lijden kinderen? Het is mijn hart dat de vraag stelt.
Jezus weende, en door te wenen begreep hij onze drama’s. Ik probeer het te begrijpen. Als ik een wonder kon verrichten, zou ik alle kinderen genezen.”

Het mysterie van het lijden van kinderen mag geen beperking zijn voor ons geloof. Het kan eerder een gelegenheid zijn om God te ontdekken en met Hem te wandelen.

Een God die gevonden wordt in het kleinste, in de meest verlaten en kwetsbare mensen, te midden van het grootste en meest onverklaarbare lijden. Geconfronteerd met het schandaal van het lijden van de kleinste, nodigt Jezus je uit om naar hen toe te gaan en hun wonden aan te raken.
Het gebrek aan begrip tegenover lijden kan onze handelen en ons hart blokkeren, en onze machteloosheid kan ons verlammen. Geconfronteerd met de gekruisigde van de wereld kan je jezelf afvragen wat je kunt doen om het lijden van de onschuldigen te verlichten.

Misschien kan je een organisatie helpen met een bijdrage of bied je tijd of werk aan. Als niets van dit alles binnen je bereik ligt, bid dan tenminste opdat de harten van de mensheid niet verhard worden ten aanzien van de banaliteit van het kwaad.

Vanuit een diep respect voor het onbegrijpelijke mysterie van het lijden van kinderen, kunnen we samen met de Heilige Vader bidden voor alle kinderen die lijden.
We kunnen nu samen het gebed van toewijding bidden van het gebedsnetwerk van de Paus: [Korte pauze - muziek 5s]
Heer God,

alles wat ik heb,

alles wat ik ben,

alles wat ik doe,

bied ik U aan.
Kom en vervul mijn dag.
Schenk mij uw Geest,

dat in mijn denken,
spreken en handelen,

iets van uw stille aanwezigheid mag doorbreken.
Laat me niet enkel voor mezelf leven,

maar zoals Jezus,

verbonden met U
en gegeven aan mensen.
in gemeenschap met mijn broeders en zusters in dit Wereldwijde Gebedsnetwerk.
Met Maria, bied ik U mijn dag aan
voor de zending van de Kerk
en de gebedsintentie van de paus voor deze maand.
Eer aan de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Zoals het was in het begin, en nu en altijd,
en in de eeuwen der eeuwen. Amen.
Wil je meer weten over het Gebedsnetwerk van de Paus of wil je de maandelijkse video met de Paus bekijken, surf dan naar www.biddenmetdepaus.org.