Wat nu gaande is

Singer-songwriterduo The Bowery speelt het lied Everytime I pray. Een vrije vertaling van psalm 142. Ik roep tot u, HEER: ‘U bent mijn schuilplaats, al wat ik heb in het land van de levenden.’ Hoor mijn noodkreet, ik ben uitgeput en moe, verlos mij van mijn vervolgers, zij zijn sterker dan ik.’
De lezing van vandaag komt uit de eerste brief van Petrus. Hoofdstuk 4 vanaf vers 12.
Deze woorden zijn geschreven voor een groep christenen voor wie vervolging zeer reëel is geworden. Hun levenswijze is op een pijnlijke manier in strijd met de machthebbers. Ze staan wellicht onder druk om hun geloof af te vallen in ruil voor vrijwaring van vervolging. Ons leven mag dan ver van dat van hen af staan, maar gebeurt er iets dergelijks in mijn leven, bijvoorbeeld in mijn werkomgeving?
Is het zo dat ik uitgelachen of veracht word als ik mijn eerlijkheid probeer te bewaren? Verlamt het me, als ik niet meega met een aantal van de dingen die gaande zijn? Is het ooit zover gekomen dat het moeilijk was om naar het werk te gaan, en dat het werken hierdoor een beproeving was? Misschien maak ik nu wel zoiets mee thuis of in mijn vriendenkring?
Luister opnieuw naar de lezing, en kijk vooral of de laatste regel van de lezing je leven op een bepaalde manier raakt.
Zou ik nu mijn vertrouwen in God kunnen stellen en God vragen me te helpen om het goede te blijven doen?