Als we niet weten hoe we moeten bidden

We heten je welkom in deze gebedspodcast om te bidden voor vrede.

Het zou goed kunnen dat je deze dagen merkt dat je niet weet hoe je moet bidden.
Deze podcast wil je hierbij helpen.
Neem even de tijd om je met je verbeelding voor te stellen waar we precies gaan voor bidden…
Merk op hoe je op dit moment reageert als je terugdenkt aan de recente gebeurtenissen…
Misschien is er iets uit het nieuws dat je bijzonder opvalt…
De onvoorstelbare uitdagingen voor zowel Israëliërs als Palestijnen op dit moment…
Heb je in de afgelopen dagen hierover gebeden? Of ben je te geschokt of te verward om dat te doen?
We kunnen schouder aan schouder staan met de lijdende volkeren in Israël, met Joodse Israëli's, met Palestijnse Arabieren. Laten we ons opnieuw herinneren wat Paulus schrijft in zijn Eerste Brief aan de Korintiërs: Als één lid van het lichaam pijn lijdt, lijdt het hele lichaam mee.
Laten we vol vertrouwen tot God bidden en solidair zijn met allen die op dit moment lijden:
zij die rouwen om hun doden,
zij die gewond zijn en pijn lijden,
zij die belegerd of ontvoerd zijn en zij die wachten op hun terugkeer,
zij die in gevangenissen zitten,
zij die onderdrukt en bezet zijn.
(Samenspraak)
Heer Jezus, u zei: Zalig zijn de armen van geest, wij smeken u om te waken over alle vrouwen en mannen en kinderen, hen te leiden en te beschermen. Zalig zijn de armen van geest.
Heer Jezus, die zei: Zalig zijn de vredestichters, wij vragen u om de harten en geest van mannen en vrouwen die geweld gebruiken te veranderen in gedachten en daden van vrede. Wij vragen dat wij ook zelf mogen werken aan vrede. Zalig zijn de vredestichters.
Heer Jezus, u zei: Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheid, inspireer en versterk de mannen en vrouwen die zich inzetten voor vrede en verzoening. Zalig zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheid.
Heer Jezus, u zei: Zalig zijn de barmhartigen, wij danken u voor de vele goede mensen die blijven zoeken naar wegen van verzoening, zij wiens harten gebroken zijn vanwege hun liefde voor dit land en zijn volken. Gezegend zijn de barmhartigen.
Laten we het nu even stil maken en in stilte bidden voor degenen die op dit moment het meest in nood verkeren.
We herinneren ons hoe Jezus zei: Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef Ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.
Moge de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, onze harten en gedachten bewaren in de kennis en liefde van God en van zijn zoon, onze redder Jezus Christus. Amen.