Als we niet weten hoe we moeten bidden

Uit de brief van Paulus aan de Romeinen:

En bovendien komt de Geest onze zwakheid te hulp; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. (Romeinen 8:26)
We heten je welkom in deze gebedspodcast om te bidden voor vrede.
Het zou goed kunnen dat je deze dagen merkt dat je niet weet hoe je moet bidden.
Je weet niet hoe je jouw steentje kan bijdragen om Gods koninkrijk vandaag dichter bij te brengen.
Deze podcast wil je hierbij helpen. Het gebed is gemaakt in samenwerking met de andere taalversies van Bidden Onderweg: Engels, Frans, Pools, Portugees en Spaans.
Collega’s uit Jeruzalem en Caïro hebben ons uitvoerig geadviseerd.
We hopen dat deze gebedssuggesties je zullen helpen de woorden te vinden om met God te praten, zoals een vriend of een vriendin spreekt met een vriend of een vriendin over deze wanhopige situatie.
Neem even de tijd om je met je verbeelding voor te stellen
waar we precies gaan voor bidden…
Merk op hoe je op dit moment reageert als je terugdenkt aan de recente gebeurtenissen…
Misschien is er iets uit het nieuws dat je bijzonder opvalt…
De onvoorstelbare uitdagingen voor zowel Israëliërs als Palestijnen op dit moment…
Wat er nu ook bij jou naar boven komt, weet dat God je op dit ogenblik liefdevol nabij is…
Heb je in de afgelopen dagen hierover gebeden?
Of ben je te geschokt of te verward om dat te doen?
Als je niet goed weet waar je nu aan toe bent, dan kan het helpen om één emotie te identificeren die voor jou sterker is dan de andere?
Misschien woede… of verdriet… wanhoop… verwarring… of angst…
Zou je dit gevoel aan God willen aanbieden?
Kan een van deze emoties je helpen om de hoop en de roep om gerechtigheid, vrede en gelijkheid voor alle mensen toch opnieuw naar boven te laten komen? Zowel voor Israëli's als voor Palestijnen?
We kunnen schouder aan schouder staan met de lijdende volkeren in Israël, met Joodse Israëli's, met Palestijnse Arabieren. Laten we ons opnieuw herinneren wat Paulus schrijft in zijn Eerste Brief aan de Korintiërs: Als één lid van het lichaam pijn lijdt, lijdt het hele lichaam mee. Misschien heb je wel de kans om te spreken met een van hen of kan je wat ondersteunende woorden mailen.
Velen van ons zullen onlangs in de kerk deze uitdagende woorden van Jezus hebben horen voorlezen: Heb uw vijanden lief, doe goed aan hen die u haten, bid voor hen die u vervolgen. Laten we met deze woorden in ons achterhoofd bidden voor de leiders van beide kanten, voor alle groepen en individuen die verantwoordelijkheid dragen. Laten we God vragen om de harten te veranderen en tongen te leiden, zodat de woorden die gebruikt worden opbouwend zijn en niet afbrekend.
Paulus schreef in zijn Brief aan de Romeinen, hoofdstuk 8, vers 38: Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die Hij ons bewezen heeft in Christus Jezus, onze Heer. Romeinen 8:38.
Laten we nu vol vertrouwen tot God bidden en solidair zijn met allen die op dit moment lijden:
zij die rouwen om hun doden,
zij die gewond zijn en pijn lijden,
zij die belegerd of ontvoerd zijn en zij die wachten op hun terugkeer,
zij die in gevangenissen zitten,
zij die onderdrukt en bezet zijn.
(Samenspraak)
Heer Jezus, u zei: Zalig zijn de armen van geest, wij smeken u om te waken over alle vrouwen en mannen en kinderen, hen te leiden en te beschermen. Zalig zijn de armen van geest.
Heer Jezus, die zei: Zalig zijn de vredestichters, wij vragen u om de harten en geest van mannen en vrouwen die geweld gebruiken te veranderen in gedachten en daden van vrede. Wij vragen dat wij ook zelf mogen werken aan vrede. Zalig zijn de vredestichters.
Heer Jezus, u zei: Zalig zijn zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheid, inspireer en versterk de mannen en vrouwen die zich inzetten voor vrede en verzoening. Zalig zij die hongeren en dorsten naar gerechtigheid.
Heer Jezus, u zei: Zalig zijn de barmhartigen, wij danken u voor de vele goede mensen die blijven zoeken naar wegen van verzoening, zij wiens harten gebroken zijn vanwege hun liefde voor dit land en zijn volken. Gezegend zijn de barmhartigen.
Heer Jezus, we bidden ook voor onszelf. Dat we de vrijheid waarvan we genieten en de veiligheid die we maar al te vaak als vanzelfsprekend beschouwen, dankbaar waarderen, en ook dat we een woning hebben en leven in een land waar vrede en gelijkwaardigheid bestaan. We bidden voor onze broeders en zusters in Israël die het op dit gebied veel minder goed hebben dan wij.
Laten we het nu even stil maken en in stilte bidden voor degenen die op dit moment het meest in nood verkeren.
We kunnen nu samen het Onze Vader bidden:
Onze Vader die in de hemel zijt,
uw naam worde geheiligd,
uw rijk kome,
uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel.
Geef ons heden ons dagelijks brood
en vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij vergeven aan onze schuldenaren,
en breng ons niet in beproeving,
maar verlos ons van het kwade.
Amen.
We herinneren ons hoe Jezus zei: Ik laat jullie vrede na; mijn vrede geef Ik jullie, zoals de wereld die niet geven kan. Maak je niet ongerust en verlies de moed niet.
Heer Jezus Christus, die Vredevorst wordt genoemd, die zelf onze vrede en verzoening zijt, die zo vaak zei: Vrede zij met jullie, schenk ons vrede. Maak alle mannen en vrouwen getuigen van waarheid, gerechtigheid en broederlijke en zusterlijke liefde. Verban uit onze harten alles wat de vrede in gevaar kan brengen. Verlicht onze leiders zodat zij het grote geschenk van vrede kunnen waarborgen en verdedigen. Mogen alle volkeren op aarde broeders en zusters worden. Moge de langverwachte vrede ontluiken en altijd over ons allen bloeien.
Ter afsluiting luisteren we naar The Mourner’s Kaddish, gespeeld door Vincello.
Verheerlijkt en geheiligd is de grote naam van onze Heer,
die de hele wereld heeft geschapen volgens Zijn goddelijke wil.
Moge de heerschappij van de vrede in onze tijd snel worden gevestigd,
voor ons en voor het hele huis van Israël.
Amen.
Moge de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, onze harten en gedachten bewaren in de kennis en liefde van God en van zijn zoon, onze redder Jezus Christus. Amen.