Bevrijd door de waarheid

Salt of the Sound speelt het lied Unveil my eyes. ‘Heer, open mijn ogen om Uw gezicht te zien, zodat ik uw genade kan herkennen.’

Het leven van Jezus vertelt ons het verhaal van een grote waarheid, die tweeduizend jaar geleden aan de mensen van Israël wordt onthuld. De tekst van vandaag laat ons zien hoe Jezus vervuld is van verwondering en dankbaarheid, omdat sommige van zijn discipelen iets van die waarheid hebben gezien. Luister naar het gedeelte uit het Evangelie volgens Lucas, hoofdstuk 10, vanaf vers 21, en kauw eens op de woorden en beelden die bij je binnenkomen.

Wat heb jij gezien, waar profeten en koningen vóór jou ook naar verlangden? Voor welke echte en waardevolle waarheid, die bekendgemaakt is in jouw leven, ben jij dankbaar?

Hoe voelt het als deze waarheid zich voor je ontvouwd? Welke waarheid zou je graag van de Zoon willen ontvangen?

Net als in de dagen van Jezus denken wij vaak dat waarheid alleen maar beschikbaar is voor experts of mensen die de juiste informatie of contacten hebben. En wij denken vandaag de dag soms ook dat het aan ons is om onze eigen waarheid uit te vinden – dat we zelf moeten besluiten waar ons leven om draait. ‘Ik heb mijn waarheid en jij hebt de jouwe.’
De waarheid is zeker niet iets dat we zelf kunnen maken. De belofte van het Evangelie is dat de waarheid ons zal bevrijden, dat de waarheid het ultieme goede nieuws is.

Als je opnieuw naar het Evangelie luistert, probeer dan in contact te komen met de vreugde van de Heer, als Hij ziet hoe deze reddende waarheid vrij gegeven wordt aan de armen en de behoeftigen.

Kom aan het einde van deze meditatie bij God – en bespreek met Hem wat er in je opgekomen is.