In de hoogte leven

Brian Fallon zingt het lied Leaning on the Everlasting Arms, gebaseerd op verzen uit Deuteronomium: ‘Van oudsher is God een schuilplaats, zijn armen dragen u voor eeuwig.’

Denk - aan het begin van dit gebed – een moment aan Gods zorg voor jou: hoe Hij jou – zelfs nu – in de palm van Zijn hand houdt.

De lezing van vandaag is uit de profeet Jesaja, hoofdstuk 26, vanaf vers 1.

Opnieuw een krachtig beeld van Jesaja: de scheiding tussen rijk en arm wordt door God verbroken: ‘Hij haalt neer wie in de hoogte leven’, zodat hun huizen instorten en vertrapt worden door de zwakken. Wat vind je van dat vooruitzicht? Is het opwindend? Benauwd het je? Of vind je het niet realistisch misschien? Welke reactie maakt het in je los?

We zien krachtige beelden over veiligheid en bescherming in dit gedeelte – de sterkte stad, de muur en de vesting die ons beveiligd. Veiligheid voor wie gelooft en leeft in vrede. Wat doet dit beeld met jou – het beeld van een plek van veiligheid, waar mensen vrij van angst leven?

We herkennen allemaal wel het verlangen om het verhaal om te draaien – zodat er gerechtigheid is. Zodat sommige machtige mensen terechtgewezen worden en zodat zij die trouw volgehouden hebben, recht gedaan wordt.

Als je opnieuw naar de lezing luistert – komen er dan situaties uit je eigen leven of uit deze wereld naar boven, die het verlangen naar gerechtigheid oproepen?

Merk aan het einde van dit gebed opnieuw op, welke gevoelens in je naar boven komen. Welke dromen en verlangens ervaar je nu – dromen en verlangens die je misschien normaal snel weer vergeet. In plaats van ze snel weer te vergeten of te negeren, geef ze de aandacht en breng ze bij de Heer. Spreek met God als vrienden onder elkaar, over je verlangen.