Pleziertjes

Toonkunstkoor Amsterdam zingt het Kyrie, uit de mis in e klein voor koor en blazers van Anton Bruckner.

‘Heer, ontferm U. Christus, ontferm U.’ Deze smeekbeden, die reeds eeuwen worden gezongen, herinneren ons aan de onuitputtelijke barmhartigheid, van Gods niet aflatende medelijden en vergevingsgezindheid.
Al luisterend kan ik wat tijd maken om te denken aan mijn nood aan vergeving en om dezelfde vergevingsgezindheid te tonen aan anderen.

De lezing van vandaag is genomen uit het evangelie volgens Lucas. Hoofdstuk 6, vanaf vers 36.

Deze evangeliepassage mag klinken als ‘het ene plezier is het andere waard’. Neem wat meer tijd om erover na te denken. Gaat het alleen daarover? Of beoogt Jezus iets dat dieper is?

‘Wees barmhartig zoals uw Vader barmhartig is’. Wat wil Jezus hier eigenlijk zeggen?

Merk op, terwijl je nog eens luistert naar de lezing, dat de oproep van Jezus om te zijn als de Vader werkelijk voor zijn toehoorders bedoeld is.

Barmhartigheid, vergevingsgezindheid en ruimhartigheid, zijn onder andere kwaliteiten die ons apart plaatsen als mensen die omgevormd zijn door evangelische waarden om meer en meer te worden als de Vader. De veertigdagentijd gaat over die omvorming. Spreek nu met God en vraag welke hulp je nodig hebt om meer en meer op Hem te gelijken vandaag en elke dag van je leven.