Voor jou gezorgd

Bidden is te vergelijken met een ontmoeting tussen vrienden. Voordat je tot de kern komt, praat je eerst wat over koetjes en kalfjes. Het is een kwestie van even aan elkaar wennen en aanwezig komen in de ruimte waarin je vriend is. Met deze vraag heten we je vandaag welkom in de ruimte van het gebed: hoe ervaar je deze dag tot nu toe?

In deze derde podcast bidden we met een bekende parabel van Jezus, namelijk die over de Barmhartige Samaritaan. Een parabel of gelijkenis heeft met opzet geen eenduidige betekenis. Parabels zijn verhalen die het verstand en het hart ontvankelijk willen maken voor het mysterie van God. Je kunt er steeds opnieuw iets anders in lezen.

Deze overbekende parabel laat ons bijvoorbeeld zien dat wij moeten zorgen voor wie in verdrukking komt, maar ook dat hulp soms uit heel onverwachte hoek kan komen. Samaritanen werden beschouwd als vijanden van het Joodse volk. Alle rollen worden in deze parabel omgekeerd. Degene van wie wij een afkeer hebben blijkt degene te zijn van wie wij hulp nodig hebben.

“Doet u dan voortaan net zo…” Blijf even bij dit zinnetje stilstaan. Ben jij al eens een barmhartige Samaritaan voor iemand geweest?
“Een Samaritaan echter, die op reis was, kreeg medelijden toen hij hem zag liggen.” Misschien heb je dat niet graag, dat iemand medelijden met je heeft. Maar soms heb je zorg nodig, ook als je het zelf misschien niet eens doorhebt. Wanneer heeft iemand onverwachts en tot je eigen verbazing misschien voor jou gezorgd?

Is het wel eens gebeurd dat iemand van wie jij eigenlijk een afkeer had jou onverwacht heeft geholpen? Hoe was die ervaring voor jou?

Neem eens iemand in gedachten die jij niet graag mag. Kun jij bidden dat je een Barmhartige Samaritaan voor hem of haar zult zijn? En als je dat moeilijk vindt, wat zou jij nodig hebben om wel een barmhartige Samaritaan voor hem of haar te worden?

Joden en Samaritanen gingen niet met elkaar om. Voor de toehoorden was het extra pijnlijk dat uitgerekend de Samaritaan als goed wordt gezien. Voel jij je soms een Samaritaan? Iemand die wel wil helpen maar zich apart gezet voelt door anderen? Iemand die er niet helemaal bij hoort…
“De Samaritaan ging naar de gewonde man toe, goot olie en wijn over zijn wonden en verbond ze.” Ervaar jij wonden in je leven? Heb jij oude wonden die inmiddels genezen zijn? Heeft God die wonden ‘verbonden’?

Spreek ter afronding van je gebed over je wonden met God of met Jezus, zoals je met een vriend of vriendin zou spreken. Leg je diepe verlangens bij Hem neer.

Eer aan de Vader en aan de Zoon en aan de heilige Geest. Zoals het was in het begin en nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen amen.