Heer, ik ben niet waardig dat U tot mij komt, maar spreek en ik zal gezond worden. Laat deze eenvoudige en wellicht herkenbare bede je vergezellen als je je hart te opent voor Gods woorden van leven. Vraag de genade of de Heer je ogen en je hart mag openen.

Luister naar de woorden uit het Evangelie volgens Lucas, hoofdstuk 5

Petrus voelt dat hij tekortschiet bij het zien wat van God komt. Hij valt op zijn knieën. Dat is de menselijke ervaring. In het zonlicht van Gods liefde zien wij onze eigen schaduwen. Welke ‘schaduwen’ ken jij van jezelf?

Soms zijn wij onzeker of wij Gods liefde ‘waardig’ zijn, of wij ‘waardig’ zijn om Jezus te volgen. Iedereen is onvolmaakt, of je nu hetero, homo, lesbisch, biseksueel, transgender of wat dan ook bent. Ieder mens zondigt, toch roept God ieder van ons. Je bent meer dan je tekortschieten. God zegent. Daarvan getuigen de barstensvolle netten in de handen van Petrus en zijn vrienden. Als jij je zegeningen telt, wat vind je dan in je net?
Pas met de hulp van Jezus kan Petrus het onvoorstelbare doen. Op welke punten zou jij Jezus’ hulp kunnen gebruiken?

Spreek tot slot met God of met Jezus zoals vrienden en vriendinnen met elkaar spreken, van hart tot hart.

Eer aan de Vader en aan de Zoon en aan de heilige Geest. Zoals het was in het begin en nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen amen.