Welkom bij de laatste etappe van deze reis. We gaan op weg vandaag, met twee vrienden van Jezus die verslagen de weg van Jeruzalem naar Emmaüs afleggen. Jezus loopt naast hen. Maar dat hebben ze eerst helemaal niet door.

God wordt ook wel de Aanwezige genoemd. Hij is er altijd. Ook hier en nu. Open je hart voor zijn aanwezigheid.

Luister naar de lezing uit het Evangelie volgens Lucas 24.

Vaak zijn dingen moeilijk te begrijpen of te aanvaarden. Dat overkomt ieder van ons op verschillende momenten van onze levensweg. Dit verhaal over twee wanhopige leerlingen die Jeruzalem de rug toekeren laat zien wat er gebeurt, als wij God de ruimte geven om ons een nieuwe weg te wijzen.

Maar kijk eerst eens naar de blindheid van de twee vrienden. Jezus loopt naar hen, letterlijk, en ze zien hem niet. Waardoor komt dat denk je?
De Heer is ook aanwezig in jouw leven. Hij loopt niet letterlijk naast je, toch is Hij er. Herken jij Gods aanwezigheid in je leven? Wat helpt jou om Hem te zien?

In hun verdriet komt Jezus de harten van de Emmaüsgangers verlichten. Alles verandert. Hoe ben jij opgekrabbeld toen het leven je zwaar viel? Ging dat snel of langzaam? Herken je de hand van God daarin?
Kun jij bidden voor anderen die het zwaar hebben?

In het verhaal over de weg naar Emmaüs gaan de ogen van de twee vrienden uiteindelijk open. Ze zien Jezus. Dat moet onvoorstelbaar geweest zijn, dat Hij daar gewoon was. Niet dood maar levend. Meteen gaan ze terug naar Jeruzalem om daarover te vertellen. Hoe zou het verhaal over jouw eigen ‘weg naar Emmaüs’ luiden?

God zegt: je bent kostbaar in mijn ogen. De weg, de reis, met Hem gaat door, ook nadat deze retraite ten einde is. Is er misschien nu nog iets waarover je met de Heer wilt spreken? Of iets dat je Hem zou willen vragen? Deel erover van hart tot hart, zoals vrienden en vriendinnen met elkaar spreken.

Eer aan de Vader en aan de Zoon en aan de heilige Geest. Zoals het was in het begin en nu en altijd en in de eeuwen der eeuwen amen.