Onvermijdelijk

VOCES8 zingt het lied Nothing else matters.

Bij U zoek en vind ik vertrouwen
Iedere dag iets nieuws om te bouwen
U opent de geest met een gouden gloed
En verder is er niks wat er toe doet

De lezing is genomen uit het Evangelie volgens Matteüs, hoofdstuk 8, vanaf vers 23.

De reactie van Jezus in dit verhaal is moeilijk te begrijpen. Hij lijkt niet verontrust te zijn door de storm die woedt op het meer, maar Hij is echt verrast door de schrik en paniek van zijn vrienden. Hoe komt het dat ze niet zien dat ze volkomen veilig zijn wanneer Hij in de buurt is?
De zee is een symbool voor de chaos waaruit God de wereld schept, de wanorde waar de wereld vaak naar terugkeert. Hoe reageer ik op chaotische situaties in mijn leven? Raak ik in paniek zoals de leerlingen? Schiet ik in de verdediging? Leg ik mezelf neer bij het onvermijdelijke? Of stel ik al mijn vertrouwen in de Heer?

Kijk terug op een stormachtige situatie in de afgelopen weken in jouw leven. Haal je dit moment voor de geest. Wat waren je reacties, je gevoelens …

Stel jezelf voor in die bedreigende situatie terwijl je de lezing opnieuw beluistert. Deze keer is Jezus bij je. Zeg Hem: "Heer, help mij, want ik verga." Luister naar wat Hij zegt; kijk naar wat Hij doet.

Voel je je aangetrokken tot Jezus in dit gebed? Voel je je aangetrokken tot een leven van rustig geloof in een God die je niet verloren zal laten gaan? Misschien wil je met Hem spreken; een aantal zorgen en onzekerheden aan Hem overgeven. Dank Hem voor alles wat Hij voor je is.