Spiritueel leven

Photonen en Utrechts vocaal ensemble zingen Slava v vïshnikh Bogu uit de Vespers van Rachmaninov. ‘Ere aan God in den hoogste, en vrede op Aarde. In de mensen een welbehagen. O Heer, open mijn lippen en mijn mond zal uw lof verkondigen.’

De lezing van vandaag is uit het Evangelie volgens Matteüs, hoofdstuk 7 vanaf vers 21.

De waarde van een huis is sterk afhankelijk van de plek waar het gebouwd is. We zien dat ook vandaag in de lezing. Twee huizen. Het een is gebouwd op een rots, het ander op zand. Deze huizen zijn voor ons een spiegel van ons spirituele leven. Waarop is mijn spirituele leven gebouwd?

Ons geloof roept ons op om te leven naar het Evangelie. Die woorden en verhalen zijn onze basis, ze zijn het centrum waar vanuit wij leven. Dan bouwen wij ons huis op een rots, een stevige fundering. Daarmee kunnen we de tegenslagen van het leven weerstaan. Tegenslagen die ons geloof op de proef kunnen stellen. Hoe zie ik mijn geloof?

Volgens Jezus ben je een wijs mens als je handelt naar de wil van God. Hem aanroepen: “Heer, Heer”, is niet voldoende. Geen mooie woorden maar daden waarmee je Gods liefde in de wereld aanwezig laat zijn. Ben ikzelf iemand van woorden of van daden?

Als het stormt in ons leven, dan nog weten wij de kalmte en de diepe vreugde te bewaren. We vertrouwen op het fundament van ons geloof. Houd dit in gedachten als je de tekst weer hoort.

Denk terug aan een tijd van tegenslag in jouw leven. Was het geloof toen een rots die je staande hield? Weet je iemand die in zwaar weer verkeert en die jouw steun en gebed kan gebruiken?

God die liefde zijt, geef ons kracht, bescherming en vrede om vol te houden. Help ons om in U te blijven geloven, onze rots.