Fundamentele kwesties

Cleo Sol zingt het lied Heart full of love. ‘Wat het leven brengt weten we niet, maar met een liefdevol hart kom je op de vreugdevolle plekken.’

De lezingen van deze week hadden betrekking op een aantal fundamentele kwesties. Wie Jezus werkelijk is; geloof en beschikbaarheid; eeuwig leven. Er werden behoorlijk uitdagende vragen gesteld.

Het is moeilijk om neutraal te blijven als een boodschap zo krachtig wordt overgebracht als sommige die we deze week hebben gehoord. Hoe waren je eigen reacties de afgelopen dagen? Was er een bepaalde patroon? Zijn er hoogte- of dieptepunten? Heb je je gerustgesteld, aangemoedigd of geïnspireerd gevoeld? Voelde je je onthecht, onberoerd? Voelde je je uitgedaagd of ongemakkelijk? Waren er vragen die je wilde stellen?

De lezing van vandaag is genomen uit het Evangelie volgens Johannes, hoofdstuk 6, vanaf vers 60.

In deze lezing horen we meer gemengde reacties op Jezus.
’Deze leer is moeilijk’. De toehoorders van Jezus reageren zo als ze horen dat ze geen leven zullen hebben als ze zijn lichaam niet eten en zijn bloed niet drinken. Maar misschien is het een reactie die je hebt gehad - of misschien nog hebt - op andere dingen die Jezus zegt. Zijn er woorden die je Jezus hebt horen zeggen - misschien zelfs deze week - die je moeilijk kunt accepteren? Hoe ben je daarmee omgegaan?

’De Geest maakt levend’, zegt Jezus. Waar en wanneer heb je je de afgelopen week echt levendig gevoeld? Wanneer voelde je dat de Geest je leven gaf?

Er klinkt een suggestie van ‘beslissingstijd’, of van ‘schapen en geiten’ in het laatste deel van de passage. Sommige leerlingen gooien de handdoek in de ring, maar Petrus en de twaalf verkondigen hun geloof sterker dan ooit. In welke richting heeft het bidden met deze passage je bewogen? Naar twijfel of naar grotere duidelijkheid?

‘De woorden die Ik tot jullie gesproken heb, zijn geest en leven.’ Welke geest en welk leven kun je erin horen als die woorden opnieuw worden gelezen?

’Wij geloven en weten dat u de heilige van God bent.’ Spreek nu met Jezus over wat je bent gaan geloven en weet over Hem. Wie Hij voor jou is, wat Hij voor jou betekent. Spreek open en vrij met Hem, zoals een vriend met een andere vriend spreekt.