Mensen die je kent

Je luistert naar de spiritual Steal away to Jesus in een uitvoering van Photonen vocaal ensemble. ’Mijn Heer roept me, ik hoor de trompet in mijn ziel schallen’

Heer God, ik dank U voor het geschenk van de vrijheid.
Help mij om dit geschenk integer te gebruiken.
Ik ben vrij om mijn eigen keuzes te maken.

De lezing van vandaag is genomen uit het Evangelie volgens Matteüs, hoofdstuk 23 vanaf vers 27

Terwijl je luisterde naar de lezing van vandaag, hoopte je misschien op troostende en inspirerende woorden. Maar in dit geval zijn die er niet. Jezus brengt ons vandaag een harde boodschap. Hij verwijt zijn hoorders dat ze hypocriet zijn, zonder zijn beschuldiging op wat voor manier ook te verzachten. Als je deze tekst voor jezelf had gelezen, wat zou je doen? Zou je de bladzijde omslaan, op zoek naar een vriendelijker tekst?

Raken Jezus’ woorden een snaar in jou? Spreekt Hij tot jou? Spreekt Hij over mensen die jij kent? Of heeft Hij het misschien wél over jou?
Als je opnieuw luistert, probeer deel te worden van het verhaal: stel je voor dat je in de menigte staat. Jezus’ stem is hard. Hij shockeert met zijn beschuldigingen! Ik kijk om me heen en zie hoe de mensen reageren.

Laat deze confrontatie ook diep in jouw hart landen. Wees moedig en vertrouw op God. Probeer jezelf door Gods ogen te zien, met al je kracht en al je zwakheid. Laat je diepste gedachten bovenkomen en deel ze met God. Zeg Hem wat je hierbij voelt.

Sluit je gebed af met God te danken dat Hij gekomen is om jou te redden van alles wat verkeerd is. Hij houdt zo veel van je dat Hij een waarheid zegt die anderen niet durven te zeggen.