Iets van meer belang

De groep Mumford and Sons, speelt het lied Awake my soul.

‘Ik struikel over zaken waarvan ik niks snap.
Nergens wat waarheid, verstrikt in de leugen.
Ik zal het pas begrijpen als ik uit mijn ego stap.
Word wakker trouwe ziel, herbron je geheugen.’

Laaf ons aan uw bron Heer,
dat we aandachtig zijn
voor het geheim in dingen en mensen,
voor uw geheim.

De lezing van vandaag is genomen uit het Evangelie volgens Marcus, hoofdstuk 10 vanaf vers 17.

In de lezingen van afgelopen week hoorden we dat Jezus zijn leerlingen leert om God Vader te noemen – om met God een intieme, persoonlijke relatie aan te gaan. Hier zien we een jongeman die maar al te graag deel wil krijgen aan het eeuwige leven, om te leven met God. Stel je hem eens voor: hij komt aanrennen en hijgend werpt hij zich voor Jezus’ voeten, gespannen en nieuwsgierig naar wat Jezus zal zeggen. Wat is voor deze jongeman toch de grote aantrekkingskracht van Jezus?

En wat is er met deze jongeman wat Jezus raakt en waardoor Jezus hem vol liefde aankijkt? Hoor hoe Jezus hem uitdaagt om alles wat hij heeft los te laten… Welke gevoelens komen er bij jou naar boven?

Als je dit verhaal nog een keer hoort, let er eens op hoe de jongeman, als hij sombert over het verlies van zijn bezittingen, hoe hij daarmee het uitzicht verliest op iets veel belangrijkers.

Jezus nodigt de jongeman uit om te komen en Hem te volgen, om een nieuw leven te beginnen. Misschien herken je het verlangen om Jezus van dichterbij te volgen. Misschien voel jij ook dat iets je daarin in de weg staat. Praat in je eigen woorden met Jezus over wat je voelt en luister naar zijn antwoord aan jou.