Reis van ecologische bekering

Voor de maand september, is de intentie van de Paus:
Laten we bidden dat we dat we allemaal moedige keuzes maken voor een eenvoudige, ecologische en duurzame levensstijl en dat we ons verheugen over de jonge mensen die zich hier resoluut voor inzetten.
Deze maand is het de tijd van de schepping, een gelegenheid om ons hart te openen voor God die Schepper is. Een tijd om toe te staan dat Hij ons omvormt. Het is ook een bevoorrecht moment om met een frisse blik naar onze planeet te kijken en te beseffen dat onze dagelijkse beslissingen een impact hebben op het leven van de allerarmsten.
Laten we solidair zijn met de hele Kerk op deze reis van ecologische bekering.
Paus Franciscus daagt ons telkens weer uit, zowel door zijn gebaren als door zijn levenshouding en zijn woorden, om een eenvoudiger levensstijl aan te nemen die respect, verwondering en dankbaarheid uitdrukt voor de Schepping die ons gegeven en toevertrouwde is. Wij zijn geroepen om profeten te zijn die zorg dragen voor de schepping.
Laten we luisteren naar de woorden van de Heilige Vader in zijn boodschap voor de Wereldgebedsdag 2019 voor de zorg voor de schepping:
"Laten we kiezen voor verandering, voor een eenvoudigere en respectvollere levensstijl! Het is tijd om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen op te geven en snel en resoluut over te schakelen op vormen van schone energie en een duurzame en milieuvriendelijke economie. (...). Dit is de tijd voor profetische actie. Veel jongeren laten wereldwijd van zich horen en roepen op tot moedige beslissingen."
Er zijn plaatsen in de natuur die voor ieder van ons bijzonder zijn. Misschien omdat ze een uniek voorbeeld zijn van de schoonheid van de Schepping, of omdat we er een bijzondere ontmoeting hadden, of omdat we er de Schepper op een bijzondere manier ontmoetten, of omdat het een plaats was van rust, van stilte of gesprek....
Denk nu even aan een plaats die bijzonder is voor jou. Herinner je wat die plaats voor jou betekent, de herinneringen die je eraan overhoudt, wat je op die plaats beleefde. Laat je blik en je hart daar even verwijlen.
Dankbaar om die mooie herinneringen, kan je nu even je blik en je hart richten op Jezus en zijn manier van leven. De evangelisten vertellen ons dat Jezus naar de lelies van het veld kijkt, in de woestijn vertoeft, op een berg de zaligsprekingen uitspreekt, gelijkenissen vertelt over kaf en koren, schapen en herders.
Hoe stel je je Jezus voor in zijn relatie met de schepping? Vraag Hem om zijn licht, opdat jouw levensstijl op de zijne mag lijken: eenvoudig en sober. Vraag Hem ook de genade om een sterk persoon te zijn op je reis van ecologische bekering.
De Paus nodigt je uit een profeet te zijn die waakt over de Schepping. Bid samen met hem.
Heer God,
alles wat ik heb,

alles wat ik ben,

alles wat ik doe,

bied ik U aan.
Kom en vervul mijn dag.
Schenk mij uw Geest,

dat in mijn denken,

spreken en handelen,

iets van uw stille aanwezigheid mag doorbreken.
Laat me niet enkel voor mezelf leven,

maar zoals Jezus,

verbonden met U
en gegeven aan mensen.
in gemeenschap met mijn broeders en zusters in dit Wereldwijde Gebedsnetwerk.
Met Maria, bied ik U mijn dag aan
voor de zending van de Kerk
en de gebedsintentie van de paus voor deze maand.

Eer aan de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Zoals het was in het begin, en nu en altijd,
en in de eeuwen der eeuwen. Amen.

Wil je meer weten over het Gebedsnetwerk van de Paus of wil je de maandelijkse video met de Paus bekijken, surf dan naar www.biddenmetdepaus.org.